کانون نجوم و عکاسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ارائه ی اخبار مربوط به برنامه های کانون نجوم و عکاسی

کانون نجوم و عکاسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ارائه ی اخبار مربوط به برنامه های کانون نجوم و عکاسی

بایگانی
نویسندگان

دانستنی های تلسکوپ ها: بخش دوم

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۵۳ ق.ظ

* ترجمه شده (با تلخیص و تصرف) از:

   Astronomytoday.com

   Howstuffworks.com

پیش از معرفی تلسکوپ های بازتابی ذکر یک نکته ی مهم درباره ی شکستی ها باقی می ماند. علاوه بر این که قیمت واحد این نوع از تلسکوپ ها نسبت به بازتابی ها بیشتر و ساختن عدسی های بزرگ مشکل است، محدودیت دیگری نیز در ساختمان این نوع تلسکوپ ها وجود دارد که مانع استفاده گسترده از آن ها شده است. با توجه به این که نور مرئی از طول موج های متفاوتی تشکیل شده، به دلیل میزان شکست متفاوت این طول موج ها در عدسی، تصویر تشکیل شده در شکستی ها دارای پراکندگی رنگی است که متناسب با افزایش قطر عدسی این پراکندگی نیز زیادتر می شود و این محدودیت سبب گردیده که استفاده از شکستی های با قطر عدسی بیش از 4 اینچ (10 سانتی متر) مشکل باشد.

 

  • تلسکوپ های بازتابی

بازتابی ها ،به جای عدسی شیئی، از آینه های مقعری که در انتهای لوله تلسکوپ قرار می گیرد، بهره می برند. آینه ی مقعر پرتو های نوری را روی آینه ی کوچک دومی نزدیک دهانه تلسکوپ متمرکز می کند که پس از آن وارد عدسی چشمی شود. این سازماندهی به خصوص به تلسکوپ های بازتابی نیوتونی مشهور است. به این ترتیب این تلسکوپ ها با جبران دو نقص شکستی ها یعنی محدودیت در اندازه و عدم پراکندگی نوری جایگاه مهمتری در بین منجمین پیدا کرده اند. همانطور که اشاره شد نور دریافتی به وسیله ی آینه متمرکز می شود. به سبب سهولت طراحی آینه های بزرگ نسبت به عدسی ها، ساختن تلسکوپ های بازتابی با ابعاد بسیار بزرگتر از شکستی ها امکاپذیر است.

 

 

* در بخش سوم برای بررسی بیشتر بازتابی ها و معرفی دیگر تلسکوپ ها با ما همراه باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی