کانون نجوم و عکاسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ارائه ی اخبار مربوط به برنامه های کانون نجوم و عکاسی

کانون نجوم و عکاسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ارائه ی اخبار مربوط به برنامه های کانون نجوم و عکاسی

بایگانی
نویسندگان

بسیاری از نوردهی های نجومی مستلزم این هستند که شاتر را برای مدتی طولانی باز نگه دارید- شاید ثانیه ها یا حتی دقیقه ها. این به سهولت عکاسی در روز نیست.

دوربین های عکاسی کامپکت ارزان تر معمولاً به زمان های نوردهی یک ثانیه یا کمتر محدودند چرا که هدف از طراحی آن ها عکاسی لحظه ای بوده نه خلاقانه. ولی کامپکت های پیشرفته تر و DSLR ها معمولاً قابلیت نوردهی تا ۳۰ ثانیه یا بیشتر را نیز فراهم می نمایند علاوه بر این تنظیمات B که شاتر را هر اندازه که نیاز داشته باشید (یا تا زمانی که باتری تمام شود) باز نگه می دارد.

باز نگه داشتن شاتر

روشی که شاتر را باز نگه می دارید بستگی به دوربین عکاسی شما دارد. حتی اگر از سه پایه استفاده کنید، فشار دادن دستی دکمه شاتر به راحتی دوربین را جا به جا کرده و حتی یک جا به جایی کوچک هم در تصویر نمایان می شود. بعضی از دوربین های عکاسی دیجیتال از رهاگر های استاندارد کابلی استفاده می کنند که به دکمه شاتر وصل می شود و قیمت بالایی هم ندارد. از روی دیگر دوربین هایی مانند DSLR های کنون نیازمند رهاگر های الکترونیکی هستند که نسبتاً قیمت بسیار بیشتری دارند.

 

یک ترفند استفاده از زمان خودکار، همان که به شما فرصتی برای قرار گرفتن در تصویر پس از فشار دادن دکمه را می دهد، است. از این طریق پس از فشردن دکمه، نوردهی زمانی که شما دکمه را لمس نمی کنید، آغاز می شود. بسیاری از دوربین ها به شما اجازه انتخاب زمان های مختلف تأخیر را می دهند. اما این روش به شما اجازه استفاده از نوردهی در تنظیمات B را نمی دهد، یعنی باید خودتان بعداً نوردهی ها را روی هم سوار کنید. با استفاده از  DSLR ها ممکن است بتوانید آینه را در حالا بالا قفل نمایید که سبب کاهش لرزش دوربین نیز می گردد.

روش جایگزین که برای دوربین های کنون به سهولت قابل انجام است اتصال دوربین به کامپیوتر با استفاده از یک کابل (USB یا mini-USB) است. دوربین های کنون نرم افزار های فراهم می کنند که به شما اجازه می دهد که به وسیله کامپیوتر دوربین را کنترل کرده و تصاویر را با با کیفیت واقعی ببینید. تا به این جا اگر بتوانید به خوبی از عهده انجامش بر آیید این بهترین روش برای انجام هر گونه عکاسی نجومی است چرا که همزمان می توانید تصاویر را در حداکثر کیفیت خود دیده و مستقیماْ آن ها را روی کامپیوتر ذخیره نموده تا حافظه دوربین پر نشود. توجه کنید که مشاهده همزمان تصویر با کیفیت واقعی آن به شما امکان تنظیم دقیق فوکوس را می دهد در حالی که صفحه نمایش بسیاری از دوربین ها کیفیت حداکثر را با تداخل کاهش داده و همه چیز در بیشترین بزرگنمایی مبهم و تار به نظر می رسد.

البته، این یعنی شما نیازمند یک لپ تاپ به همراه خود هستید یا کابلی که به کام‍پیوتر رومیزی شما وصل شود. با این روش می توانید در نهایت آسودگی عکاسی کنید.

 

برای تکمیل بحث در پست بعد درباره منبع تغذیه دوربین عکاسی و فوکوس آن در این شرایط صحبت خواهیم کرد.

 

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۱
فرشاد دهقانی

نظرات  (۱)

باسلام

من یک دوربین نیکون L830 دارم و خیلی دوس دارم باسرعت بی عکاسی کنم آیا با این دوربین امکان داره؟

و آیا این سیمهای کنترل راه دور شاتر هم بهش وصل میشه؟

پاسخ:
سلام
عذر میخوام. بنده مدت طولانی بود وبلاگ رو چک نمی کردم.
تا جایی که من میدونم دوربین شما حداکثر تا ۴ ثانیه توانایی نوردهی داره و با توجه به اینکه یک دوربین کامپکت نسبتا ساده هست این قابلیت رو نداره.
در رابطه با رهاگر، باید چک کنید که آیا جایی برای اتصال سیم روی دکمه شاتر دوربینتون وجود داره یا نه.
موفق باشید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی